TIADA TUHAN SELAIN ALLAH, MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH

TIADA TUHAN SELAIN ALLAH, MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH
Voting

::::: AHLAN WA SAHLAN WA MARHABAN BIKUM :::::

SaHaBaT BLoGGeR

AWARD UNTUK SAHABAT : TEGAKKAN PANJI ISLAM

AWARD UNTUK SAHABAT : TEGAKKAN PANJI ISLAM

::::: CENDERAHATI DARI GUA OTAI :::::

::::: CENDERAHATI DARI GUA OTAI :::::
SYUKRAN JAZIILAN LAKA...

"DOA ITU SENJATA ORANG BERIMAN"

"DOA ITU SENJATA ORANG BERIMAN"

FADHILATUS SHEIKH MISHARI AL-AFASY : SURAH AL-MULK

HADIAH TV DARI IJOKS2009.. .TERIMA KASIH

TUNTUTLAH ILMU - SUARA FIRDAUS

Suara Firdaus - Tuntutlah Ilmu.mp3
Download at rapidlibrary mp3 music
Rapid Library

PENANGAN ZIKRULLAH - SUARA FIRDAUS

 
Suara Firdaus Penangan Zikrullah.mp3
Download at rapidlibrary mp3 music
Rapid Library

Monday, June 22, 2009

TINGGINYA PENGHORMATAN ULAMA TERHADAP ILMU DAN GURUNYA

Kata Saidina Ali Karramallahu wajhah:-
Aku ini bersedia menjadi hamba kepada orang yang mengajarku satu huruf, jika mahu, dia boleh menjual saya, jika mahu, dia boleh menjadikan saya hamba abdinya dan jika mahu, dia boleh memerdekakan saya.

Ada sesetengah daripada ulama generasi kemudian apabila pergi menuntut ilmu kepada gurunya dia terlebih dahulu bersedekah sambil berdoa kepada Allah: “Ya Allah, tutuplah aib guruku dari pandanganku dan janganlah Engkau hilangkan keberkatan ilmunya daripadaku”.

Kata Imam al-Rabi’:
“Demi Allah, aku tidak berani meneguk air sedangkan guruku imam Asy-Syafie melihat kepadaku, kerana aku merasa gerun dengannya”.

Daripada Imam Asy-Syafie –
“ Apabila aku membuka helaian-helaian kitabku di hadapan imam Malik, aku buka dengan perlahan-perlahan kerana aku gerun kepadanya takut-takut dia mendengar bunyi kertas itu. “

Diriwayatkan daripada Abu Hanifah –
“Aku tidak pernah mengunjurkan kakiku ke arah rumah ustazku Ahmad kerana rasa hormatku kepadanya, sedangkan jarak rumahku dengan rumahnya dipisah oleh tujuh lorong.”

Kata Imam Abu Hanifah
Tiada aku solat semenjak kematian tuan guruku Ahmad melainkan aku memintakan ampun baginya bersama kedua orang tuaku,begitu juga aku tidak pernah lupa memintakan ampun untuk orang yang pernah aku belajar darinya atau orang yang pernah mengajarku satu ilmu.

Kata Imam Nawawi di dalam Al-Tibyan:
Dan seharusnya penuntut itu juga dapat beradap bersama kawan-kawannya dan orang -orang yang menghadiri majlis Syeikhnya kerana yang sedemikian ini juga bermakna beradap bersama Syeikhnya, memelihara majlisnya, duduk di hadapan Syeikhnya dengan duduk sebagai murid bukan duduk sebagai guru.

Isham Bin Yusuf sanggup membeli pen dengan satu dinar untuk menulis apa yang didengarnya ketika beliau tidak membawa pennya. Gunakanlah dengan sebaik-baiknya kesempatan ketika bersama Syeikh dan dapatkanlah faedah daripada mereka kerana yang lepas tidak akan dapat disusuli semula.
*Begitulah tingginya penghormatan ulama terhadap ilmu dan gurunya. Kadang-kadang sedih kita melihat akhlak generasi kini yang kurang menghormati guru.. apatah lagi menghormati ilmu itu sendiri. Wallahu'alam.

1 comment:

zai said...

Sesungguhnya Islam itu Indah dan Lengkap dari segala sudut tapi sayangnya generasi kini tidak pernah mengambilnya sebagai Panduan...dan tambahan zaman ini amat sukar lagi utk menemui anak2 murid yg masih sangat menghormati guru2nya spt cerita yg sdr ceritakan diatas...

Related Posts with Thumbnails