TIADA TUHAN SELAIN ALLAH, MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH

TIADA TUHAN SELAIN ALLAH, MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH
Voting

::::: AHLAN WA SAHLAN WA MARHABAN BIKUM :::::

SaHaBaT BLoGGeR

AWARD UNTUK SAHABAT : TEGAKKAN PANJI ISLAM

AWARD UNTUK SAHABAT : TEGAKKAN PANJI ISLAM

::::: CENDERAHATI DARI GUA OTAI :::::

::::: CENDERAHATI DARI GUA OTAI :::::
SYUKRAN JAZIILAN LAKA...

"DOA ITU SENJATA ORANG BERIMAN"

"DOA ITU SENJATA ORANG BERIMAN"

FADHILATUS SHEIKH MISHARI AL-AFASY : SURAH AL-MULK

HADIAH TV DARI IJOKS2009.. .TERIMA KASIH

TUNTUTLAH ILMU - SUARA FIRDAUS

Suara Firdaus - Tuntutlah Ilmu.mp3
Download at rapidlibrary mp3 music
Rapid Library

PENANGAN ZIKRULLAH - SUARA FIRDAUS

 
Suara Firdaus Penangan Zikrullah.mp3
Download at rapidlibrary mp3 music
Rapid Library

Tuesday, August 18, 2009

BUKAN KISAH BENAR! : ANGKARA BERMAIN KAYU TIGA

السلام عليكم و رحمة الله

Kisah kali ini bukanlah kisah benar tapi merupakan kisah yang bolehlah diklasifikasikan sebagai kisah lucu yang hendaknya boleh memberi pengajaran berguna kepada kita semua InsyaAllah. Angkara bermain kayu tiga.... seorang menantu di belasah oleh bapa mertuanya sampai terduduk dan lebam di muka. Ikutilah kisah Pak Kordi yang berwatak bengis dan serius, Halim yang berperangai seperti budak-budak, Ahmad kawan baik Halim yang kononnya nak membantu menyelesaikan masalah Halim, Bedah.. seorang janda yang sememangnya dilahirkan gagap sejak azali dan Jamilah... isteri Halim yang tak kisah suaminya bermain kayu tiga........ Apapun nama dan watak adalah rekaan semata-mata.. tidak ada kena mengena dengan yang masih hidup ataupun yang telah kembali ke rahmatullah.

Pada suatu petang En. Kordi pergi ke rumah anak perempuan dan menantunya. Dengan wajah yang bengis…. En Kordi terus masuk ke rumah anaknya dan tercari-cari sesuatu.

Jamilah : Ayah! Kenapa ni? Tetiba je masuk.. saya ingat perompak tadi.

Kordi : Aku dari kedai kopi Pak Tam…. Aku dengar cerita laki engkau main kayu tiga. Mana dia?

Jamilah : Dia tak de kat rumah…. Pagi-pagi lagi dah keluar .

Kordi : Dia main kayu tiga kan? Kau tau tak dia pegi mana?

Jamilah : Saya tak tahu dia ke mana. Tapi jiran-jiran selalu nampak moto dia kat sebelah rumah Janda Bedah. Biar jelah ayah... nanti dia balik la tu.

Kordi : Eh! Laki engkau main kayu tiga kau boleh kata biar pulak…. Dia nak kena dengan aku ni…. Aku tak sangka laki engko ni berani main kayu tiga. Depan aku punya la baik…. Muka baby face… perangai macam budak-budak….. ada skandal dengan janda rupanya. Nanti dia.

En. Kordi tanpa membuang masa menghidupkan enjin motosikal kapcai kawasaki e-sky 4 siries berenjinkan 'true boo'nya dan menuju ke rumah janda Bedah. Sampai di sana….

Kordi : Bedah…. Ooo… bedah… Halim… woi Halim… engkau keluar sebelum aku panggil pencegah maksiat.

Sepuluh minit kemudian barulah pintu di buka dan Bedah muncul di muka pintu.

Bedah : Oh Pak Kordi… errmm… errr nak ape datang marah-marah ni? (dengan nada tergagap-gagap)

Kordi : Aku nak jumpa Halim… Halim mana? ( sambil menunjuk tangan tanda geram)

Bedah : Halim? Emm.. emm Ha.. Ha Halim tak da kat sini Pak Kordi.

Kordi : Egkau jangan tipu aku… engkau cakap tergagap-gagap.. Halim mana?? Kau bagi tahu aku cepat...

Bila melihat Pak Kordi semakin marah….. Bedah memberitahu Pak Kordi.

Bedah : Err,, Ha.. ha.. Halim kat ru.. rumah se se sebelah…..

*rumah sebelah adalah rumah Ahmad… iaitu kawan baik Halim yang merupakan abang si Bedah ). Pak Kordi tanpa banyak soal terus pergi ke rumah Ahmad dan melihat motosikal Halim ada di sana.

Pintu di tutup rapat….. bunyi dalam rumah agak bising. Pak Kordi berfikir mesti si Halim sedang berusaha menyelamatkan dirinya. Dengan sekuat tenaga Pak Kordi memecahkan pintu rumah Ahmad dan….

Kordi : Kurang hajar punya menantu…. Kelepak… kelepuk… (terduduk Halim kena penerajang dan penumbuk Pak Kordi)

Ahmad : Sabar Pak Kordi.. sabar… ni apa hal ni??

Kordi : Ape hal ko kata?? Menantu aku main kayu tiga dengan adik ko… ko boleh tanya ape hal?

Ahmad : Pak Kordi….. mana ada dia main kayu tiga dengan kakak saya…. dia main dengan saya la..

Kordi :????? Eh… ko ni gila ke Mad..

Ahmad : Ye la…. Pak Kordi tengok kat belakang…. (Pak Kordi pun ke dapur rumah dan di sana dia melihat sesuatu )

Kordi : Eh… Halim.. ko ni apasal ha??? Tak dak keje lain ke??

Halim : Ayah… saya kecewa sebenarnya…. Ayah selalu kata muka saya macam baby face… perangai macam budak-budak… saya carilah permainan budak-budak. Nak main tuju kasut dalam rumah nanti sial…. Ahmad cadangkan guna kayu….. kami mainla kayu tiga batang ni…. tuju pakai bola.

Kordi : ???????????????????????

*Hmmm… bermain tuju kayu rupanya…. Tak pasal-pasal Halim kena penumbuk plus penerajang pak Kordi. Setiap berita yang datang kepada kita perlu kita selidiki dulu keabsahannya. Dalam kehidupan bermasyarakat… berita-berita yang kurang tepat atau berita yang tidak diperjelaskan boleh membawa kepada permusuhan, pergaduhan dan sebagainya. Saya sendiri sering menerima berita-berita yang perlu disiasat dahulu kebenarannya sejak akhir-akhir ni. Hari ini saja saya menerima dua maklumat tentang kematian dua orang ADUN. Setelah disiasat.... setakat berita ini disiarkan... kedua-duanya tidak benar.

Firman Allah SWT
Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.
Al-Hujurat : ayat 6

والله اعلم

2 comments:

Dida... said...

Salam Ustaz..

Benar tu... apa2 berita, harus diperiksa.. jgn pcy bulat2... kalau nasi sudah menjadi bubur dah takde gunanya... terlajak perahu boleh diundur.. terlajak kata & perbuatan.. boleh menyebabkan silaturrahim terputus...

Sudi2kanlah mengambil award di blog saya.. Terima kasih.

سيف النظام بن حاج عثمان said...

Salam ukhti.....

Dalam pertuturan pun gitu... kadangkala apa yang dituturkan lain pulak pemahaman orang yang mendengar. Niat nak bergurau.... ada yang terasa... niat nak mengata... ada yang buat dek je sebab anggap itu sebagai gurauan. :)... ape-ape jelah.
Syukran jaziilan kerana sudi mengepos IBC award tu... salam ramadhan dari ana sefamily.

Related Posts with Thumbnails