TIADA TUHAN SELAIN ALLAH, MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH

TIADA TUHAN SELAIN ALLAH, MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH
Voting

::::: AHLAN WA SAHLAN WA MARHABAN BIKUM :::::

SaHaBaT BLoGGeR

AWARD UNTUK SAHABAT : TEGAKKAN PANJI ISLAM

AWARD UNTUK SAHABAT : TEGAKKAN PANJI ISLAM

::::: CENDERAHATI DARI GUA OTAI :::::

::::: CENDERAHATI DARI GUA OTAI :::::
SYUKRAN JAZIILAN LAKA...

"DOA ITU SENJATA ORANG BERIMAN"

"DOA ITU SENJATA ORANG BERIMAN"

FADHILATUS SHEIKH MISHARI AL-AFASY : SURAH AL-MULK

HADIAH TV DARI IJOKS2009.. .TERIMA KASIH

TUNTUTLAH ILMU - SUARA FIRDAUS

Suara Firdaus - Tuntutlah Ilmu.mp3
Download at rapidlibrary mp3 music
Rapid Library

PENANGAN ZIKRULLAH - SUARA FIRDAUS

 
Suara Firdaus Penangan Zikrullah.mp3
Download at rapidlibrary mp3 music
Rapid Library

Thursday, October 29, 2009

KISAH LUCU & PENGAJARAN : HANTARAN AL-QURAN


Assalamualaikum warahmatullah.... kisah berikut saya terima dari emel seorang rakan. Setelah membacanya.. saya rasakan kisah yang berbaur lucu ni ada pengajarannya. Antaranya... Al-quran yang ada di pasaran sekarang ni indah-indah dan cantik-cantik belaka. Dari satu sudut ianya amat baik untuk menarik minat orang membeli seterusnya membaca dan menghayati isi ajarannya. Namun ada juga yang menjadikan Al-Quran yang cantik-cantik tersebut sebagai koleksi dan perhiasan semata.... amat mendukacitakan. Mungkin kisah ini wajar kita jadikan renungan bersama... sejauh mana kita menghayati al-quran... berbaloikah membeli al-quran dengan harga yang mahal tetapi kita tidak mendapat apa-apa faedah darinya.
Wallahu a'lam...

---------------------




Sayang, tengok nih. Cantiknya AlQuran nih. Warna keemasan. Sesuai untuk kita buat hantaran? pekik Jamilah kepada Nabil..

Sini pun cantik juga. Warna unggu keemasan. Mana satu kita nak beli ni? balas Nabil.

Mereka sedang asyik mencari bahan-bahan untuk dibuat hantaran.. Tinggal satu lagi yang masih dicari-cari iaitu Al Quran yang bakal dijadikan hantaran.

Tapi, yang ni lagi best, ada terjemahan arab? keluh Jamilah.

Ala, awak bukan reti pun bahasa arab? jawab Nabil. Tergelak Jamilah. Berbahagia rasanya dapat calon suami seperti Nabil. Prihatin.

Apa yang saudara cari tu. Nampak seronok saya lihat? tegur pakcik berbaju putih. Jaluran baju ke bawah menampakkan lagi seri wajah seorang pakcik dalam lingkungan 40-an.

Oh, kami cari AlQuran. Nak buat hantaran. Maklumlah, nak bina masjid? sengih Nabil. Jamilah ikut senyum tidak jauh dari situ..

Oh. Bagus lah. Adik selalu baca waktu bila?? Pakcik menyoal sambil tersenyum.

Aa.. aa.. lama dah saya tak baca, pakcik? Teragak-agak Nabil menjawab. Jamilah sudah di sebelah rak yang lain.

Kalau gitu, tak perlu lah beli Al Quran kalau sekadar hantaran. Kesian ALQuran. Itu bukan kitab hiasan, dik? tegur pakcik berhemah.

Alah, pakcik nih.. Kacau daun pulak urusan orang muda. Kami beli ni nak baca la? tiba-tiba Jamilah muncul dengan selamba jawapannya.

Oh, baguslah. Kalau begitu beli lah tafsir Ar-Rahman. Ada tafsiran lagi? cadang pakcik. Mukanya nampak seperti orang-orang ahli masjid.

Ala, besar lah pakcik. Kami nak pilih nih. Kiut lagi? senyum Jamilah mengangkat bungkusan AlQuran warna unggu keemasan. Saiznya kecil.

Jangan lupa baca ya? pakcik dengan selamba sambil meninggalkan pasangan tersebut.

Sibuk je la pakcik tu? Jamilah mengomel.

Nabil kelihatan serba salah. Mungkin ?terpukul? dengan kata-kata seorang pakcik yang muncul secara tiba-tiba.

TIBANYA TARIKH PERNIKAHAN:

Hari yang dinantikan sudah tiba. Mereka sudah bersolek. Hari nan indah. Terlalu indah buat pasangan teruna dan dara yang bakal disatukan. Nabil dan Jamilah tidak sabar-sabar menantikan ucapan indah tersebut. Pak imam baru sahaja sampai.

Assalamualaikum semua? ucapan salam Pak Imam bergema.

Nabil bagai hidup semula. Dirinya terkejut. Jantung bagai gugur serta merta. Mungkin tidak percaya apa yang dipandangnya dihadapan. Ahli-ahli keluarga berebut-rebut bersalaman dengan Pak Imam. Mukanya berseri-seri. Janggutnya putih. Jubah putih. Rambutnya ada yang berwarna putih.

Inikah pengantin hari ini?? tegur selamba Ustaz Saad.

Pak.. Ustaz.. kabar baik, pak... usta.. ustazz..? jawab Nabil mengigil. Jamilah juga terkebil-kebil melihat kelibat orang yang dikenali di kedai buku 2 bulan lalu.

Oh, sebelum tu, saya suka mendengar bacaan adik Nabil. Mudah-mudahan kita dapat mengambil manfaat dari bacaan pengantin? cadang Ustaz Saad. Kelihatan orang ramai mengiyakan. Maklumlah, ustaz Saad merupakan antara orang dikenali oleh ahli-ahli sebagai penceramah tetap setiap hari Khamis selepas maghrib.

Nabil menelan air liur. Baginya inilah saat paling menyeramkan bagi dirinya. Peluh membasahi baju melayu satin berwarna putih.

Ss.. su.. surah apa ustaz?? Nabil cuba mengagahkan diri. Jamilah masih melihat dari tepi tirai. Memegang kepalanya. Seperti mengagak benda yang sebaliknya berlaku.

?Oh, ayat yang mudah ja. Baca 3 ayat Surah ArRa’d? kata ustaz Saad sambil menunjukkan baris giginya yang putih hasil bersugi setiap solat mengikut sunnah nabi.

Surah Ar Rad ?

Surah Ar Ra'd?

Apa benda ni? detik hati Nabil.


Bismilla hirrahmaa nirrahim.. ALL..MAA... RIII..!!? berlagu Nabil.

Kelihatan gemuruh satu rumah pengantin perempuan. Ada yang keluar dari rumah menahan gelak. Ada yang mengeluarkan air mata menahan kelucuan. Ada yang menggeleng-geleng kepala. Ibu bapa Jamilah merah padam wajahnya. Jamilah entah ke mana, mungkin berpura-pura ke tandas.

Baru ustaz tahu ada kalimah almari di dalam AL Quran. Adik Nabil, cara bacanya seperti begini : A’uzubillahiminnassya itaanirra jim.. Bismillahirrahmanir rahim.. ALIF.. LAMM.. MIMMM... RAA..? kedengaran suara gemersik Ustaz Saad. Orang ramai kelihatan ingin mendengar lebih banyak lagi alunan irama Al Qurannya.

Nabil berasa seperti kilat menyambar kepalanya.

Nabil, kamu jangan merendah-rendahkan kitab petunjuk iaitu AlQuran. Ianya hendaklah dibaca bukan sekadar dijadikan hantaran. Malah lebih malang perlakuan seperti ini seolah-olah menghina AL Quran. Beli Al Quran kemudian menaruh di tempat-tempat tinggi seolah-olah ianya sudah cukup bagi seorang muslim? Tazkirah sudah bermula. Orang ramai memang senang cara penyampaian ustaz Saad.

Tinggi mana pun kamu belajar, tiada gunanya kitab yang tidak berubah ini tidak mampu kamu baca. Kitab ini pasti begini rupanya, ayatnya tetap sama, kedudukannya tidak sama. Malah, ketahuilah Allah akan menjaganya sehingga hari kiamat. Nabil, kalau kamu tahu orang-orang yang mengaku kitab Al Quran sebagai kitab petunjuk kemudian diabaikan dia pasti dilaknat oleh Al Quran itu sendiri.

Tetapi beruntungnya orang-orangnya memanfaatkan Al Quran setiap hari, membacanya, menghafalnya, mengamalkan menjadikan hati terlalu tenang walapun dia bukannya seorang yang tinggi pelajarannya, kaya hidupnya dan sebagainya..? penutup Ustaz Saad sudah dikagumi orang terutama yang mengikuti ceramahnya.

Hari semakin cepat berlalu.

Nabil sudah melalui hari-hari yang indah. Kitab AL QUran yang menjadi hantaran pertunangan sudah menjadi diari kehidupannya yang aktif setiap hari.

Pit.. Pit! Jangan lupa datang rumah ustaz malam nih. Kita belajar sama-sama. Jangan lupa bawa isteri sekali ya Nabil. SMS dari ustaz Saad tiba. Jamilah senyum disisi suaminya, Nabil.

Demikian al-kisahnya... :)

18 comments:

zai said...

salam saifun..

hahahahaha...nak gelak dulu..

lucu, tak tahan sangat sebab alif lam mim ra..jadi almari..kahkahkah..kak zai ni mudah sangat nak tergelak..nasib kak zai tak tengok sendiri kejadian ni..takut terguling-guling dok gelak..silap haribulan orang dok tgk kak zai la plak dan panggil van perak road mai angkut kak zai p wad gila.

Inilah jadinya kalau dah buta Al-Quran..tak mustahil perkara mcm ni boleh berlaku pada oranglain juga bilamana Al-Quran

Inilah jadinya apabila kita tidak faham ayat2 suci alquran, mungkin boleh membaca tapi tak faham maknanya (macam kak zai jugala terpaksa pula buka tafsir alQuran) sbb kak zai dulu pendidikan omputih..

Werdah said...

Salam Saifun,

Satu pengajaran buat semua ibu bapa.. insyaAllah..

SaiFuN said...

Salam Kak...

Ehe... agaknya excited sangat nak kawin.... ISLAMIC la sikit... hantaran al-quran.. kan dah malu sendiri.... tak pandai nak baca al-Quran tersebut.

Saya pernah tengok sendiri satu lagi kisah kelakar pengantin nak aqad nikah. Pengantin lelaki waktu nak lafaz qabul tersebut nama bakal mak mertua... bukannya sebut nama pengantin perempuan... haru betul... hehe.

SaiFuN said...

Salam kak Werdah..

Ye kak.... anak-anak perlu dibudayakan dengan al-quran sejak mereka kecil lagi... :)

guaOtai said...

Salam ustaz.

Ada satu kes kejadian masa nak nikah yg di ceritakan oleh
sapa wa dah lupa, sebelum nikah pak imam tu suruh
pengantin lelaki baca doa qunut. Dengan 'confidence' nyer
pengantin lelaki tu tanya balik dekat tok imam tu nak baca
qunut yg panjang ke, yg pendek. Tok imam tu kata yg
panjang. Apa lagi pengantin lelaki tu menarik nafas
panjang dan ... qunuttttttttttttttt.
Maka gamatlah satu rumah .....

Anonymous said...

[url=http://jkpoloralphlauren.co.uk/]ralph lauren[/url] mjfdp [url=http://thomassaboc.co.uk/]http://thomassaboc.co.uk/[/url] gjjod [url=http://moncleruko.co.uk/]moncler uk[/url] pxtxv [url=http://thomassaboc.co.uk/]thomas sabo[/url] cygnx

Anonymous said...

[url=http://www.storeabercrombiefitchuk.co.uk/]abercrombie[/url] ibxwo [url=http://www.louboutinnow.co.uk/]christian louboutin[/url] bfyee [url=http://www.louboutinnow.co.uk/]christian louboutin[/url] jtuao [url=http://www.shopuggbootsuk.co.uk/]ugg boots sale[/url] ngbfn

Anonymous said...

who is here called michael kors handbags.
if one accidentally offended him plaque ghd pas cher.
ugg boots sale do not dissatisfied with the smell rather shoot the ad was good remember that ugg boots sale uk gave me cheap ugg boots uk want to elevate themselves not to belittle others ugg store.
A stained glass window michael kors purse.

Anonymous said...

yJzw michael kors handbags outlet
bUjm GHD Pas Cher
eSuk discount north face
3xFqu ugg store
7kQle michael kors sale

Anonymous said...

2eIkp ghd flat iron
zFeu cheap michael kors bags
lUth ghd hair straighteners
4zAsu ugg store
3gDlu ghd sale

Anonymous said...

0gKgz cheap ghd
aPjk ugg boots uk
rXxw michael kors purses
9iTwk GHD
4yMhk burberry outlet online
9lHrf ugg australia
4yBou ghd nz sale
8dDuy louis vuitton sale
1pAxe Michael Kors
1qBtf ghd hair
4kOsw ugg uk
3zCxb nike nfl jerseys
1pDtm michael kors purses
7xFpr ghd france
7tQte discount uggs

Anonymous said...

sGeu ghd australia
iTsh ugg boots sale
tYll michael kors purse
3tJzy ugg boots sale
8iIsz chi iron
6tRjd michael kors outlet
7hTfu wholesale nfl jerseys
6qIus ghd hair straighteners
5lLas north face outlet
9wCmq botas ugg
8fZwu ghd straighteners
1cUmf michael kors wallet
0iTob nfl shop
4rKjh planchas ghd baratas
9fOkh cheap ugg boots

Anonymous said...

sAam coach outlet online
gVpi ugg boots sale uk
eMvx michael kors purse
0kPcz ugg boots
5yQpt chi flat iron
9zGnz michael kors outlet
1zRkv nfl football jerseys
7yFym ghd nz
4sLdx cheap north face
4eYne botas ugg baratas
2uOzw pink ghd
0bSiw michael kors purse
4oRkk nfl jerseys
1fCgw planchas ghd
2bHwi ugg boots sale

Anonymous said...

gTnr coach outlet
gTqg iTvp michael kors sale
2dPkv ugg boots sale
4fJtf chi
6zTob michael kors bags
8mJoj nike nfl jerseys
3jSbe coach outlet
5rAfg 7aKan ugg baratas
4aVzh 5qHac michael kors purse
0bFmh nfl jerseys
1jMku plancha ghd
7zEmb discount uggs

Anonymous said...

She initiated the area grocery-bag-crocheting group the 2009 March, meeting two times a month
in the downtown. The unit then sorts with the deliveries
and transfer items onto where they have to be.
If you might be artistic, you will much like the colors in the
covers.

My blog post - chanelbagsoutletssale.com

Anonymous said...

In early career artists more desirable for the ticket.
Similarly, chronic sinus infections and allergies can have the identical effect -- they constantly
fully stretch the skin for the reason that
area, and in the end it becomes loose. around and see what one in the most up-to-date styles are and when you discover something you prefer essentially the most, discover out
who's offering it inside greatest price.

Feel free to visit my web-site - 2013bestmulberrybagoutlet.co.uk

Anonymous said...

Ally owes government entities -- fourteen point six billion for
that infusion of public dollars how the company from bankruptcy.
Similarly, chronic sinus infections and allergies can have the same effect -- they
constantly stretch out the skin because area, and finally it becomes loose.
around and discover what one from the most up-to-date styles are
of course, if you discover something you prefer essentially
essentially the most, discover out who's offering it in the greatest price.

Here is my website :: toryburchoutletsalee.com

Anonymous said...

The shop is owned by charity Norwich HEART, which took it over in August 2009 after having a successful campaign by Norwich Evening
News to keep the shop open. He moved in having a friend, while
Taylor-Mc - Coy, getting just $410 each month in government assistance,
checked into a shelter. All but two from the Orange's spring practices were closed to fans along with the media as Marrone sought to help keep the team focused.

Here is my homepage ... cheapnikefreeshoeshotsale.com

Related Posts with Thumbnails