TIADA TUHAN SELAIN ALLAH, MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH

TIADA TUHAN SELAIN ALLAH, MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH
Voting

::::: AHLAN WA SAHLAN WA MARHABAN BIKUM :::::

SaHaBaT BLoGGeR

AWARD UNTUK SAHABAT : TEGAKKAN PANJI ISLAM

AWARD UNTUK SAHABAT : TEGAKKAN PANJI ISLAM

::::: CENDERAHATI DARI GUA OTAI :::::

::::: CENDERAHATI DARI GUA OTAI :::::
SYUKRAN JAZIILAN LAKA...

"DOA ITU SENJATA ORANG BERIMAN"

"DOA ITU SENJATA ORANG BERIMAN"

FADHILATUS SHEIKH MISHARI AL-AFASY : SURAH AL-MULK

HADIAH TV DARI IJOKS2009.. .TERIMA KASIH

TUNTUTLAH ILMU - SUARA FIRDAUS

Suara Firdaus - Tuntutlah Ilmu.mp3
Download at rapidlibrary mp3 music
Rapid Library

PENANGAN ZIKRULLAH - SUARA FIRDAUS

 
Suara Firdaus Penangan Zikrullah.mp3
Download at rapidlibrary mp3 music
Rapid Library

Wednesday, March 10, 2010

SYEIKH TANTAWI KEMBALI KE RAHMATULLAH..


Dunia Islam pada hari ini dikejutkan dengan berita kembalinya ke rahmatullah seorang ulama dunia terkenal iaitu Sheikhul Azhar Al-Akbar Syeikh Muhammad Sayyed Tantawi. Menurut berita yang dilaporkan oleh stesyen TV Al-Jazeera, Syeikh Tantawi meninggal dunia awal pagi tadi di Riyadh akibat serangan jantung semasa mengadakan lawatan ke Arab Saudi. Semoga segala jasa beliau dalam memperjuangkan agama Islam diterima oleh Allah dan dikenang oleh seluruh umat Islam di dunia ini amnya.
AL-FAATIHAH

BIODATA RINGKAS

Muhammad Sayyed Tantawi dilahirkan pada 28 Oktober 1928 di Kampung Saleem Syarqiyyah, Daerah Tama Governorate Soohaj. Beliau mendapat pendidikan asas di kampungnya dan setelah menghafaz al-Qur’an, beliau masuk belajar di Institut Agama Al-Iskandariah pada tahun 1944. Apabila tamat pengajian menengahnya beliau menyambung pelajarannya ke Fakulti Usuluddin, Universiti Al-Azhar, Kaherah pada tahun 1958. Beliau telah berjaya memperolehi Ijazah Sarjana Muda dengan kepujian (al-Aliyah) dalam pengajian Usuluddin. Manakala pada tahun 1959, beliau telah berjaya memperolehi Ijazah Sarjana Pendidikan dan pada tahun 1966 pula, beliau telah berjaya mendapat Ijazah Phd. (Al Alimiyah) dalam bidang Ilmu Tafsir dan Hadith dengan pangkat Mumtaz (Cemerlang). Tajuk tesis beliau ialah Banu Israel dalam al-Qur’an dan al-Sunnah.
Beliau pernah berkhidmat di Kementerian Waqaf Mesir sehingga tahun 1964 sebelum dilantik sebagai pensyarah di Fakulti Usuluddin pada tahun 1968. Beliau kemudiannya dipinjamkan ke Universiti Islam Libya (1972-1976). Manakala pada tahun 1976 pula, beliau dilantik sebagai Dekan Fakulti Usuluddin, Universiti Al-Azhar Cawangan Asyut. Beliau kemudiannya dilantik sebagai Ketua Jabatan Tafsir dan Ilmu-Ilmu al-Qur’an Peringkat Pengajian Siswasah di Universiti Islam Madinah, saudi Arabia (1980-1984). Beliau juga pernah menjadi pensyarah pelawat di Universiti Basrah, Iraq.
--------------

2 comments:

Werdah said...

Salam Saifun..

Inna lillahi wainna ilahi raaji'uun. Al-faatihah buat syeikh Muhammad Sayyed Tantawi. Semoga jasanya diterima Allah dan dihimpunkan ke dalam golongan para wali Allah. Amiin.

yanmaneee said...

kyrie shoes
chrome hearts outlet
off white
mbt shoes
birkin bag
jordans
kyrie 5
jordan shoes
jordan retro
calvin klein underwear

Related Posts with Thumbnails