TIADA TUHAN SELAIN ALLAH, MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH

TIADA TUHAN SELAIN ALLAH, MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH
Voting

::::: AHLAN WA SAHLAN WA MARHABAN BIKUM :::::

SaHaBaT BLoGGeR

AWARD UNTUK SAHABAT : TEGAKKAN PANJI ISLAM

AWARD UNTUK SAHABAT : TEGAKKAN PANJI ISLAM

::::: CENDERAHATI DARI GUA OTAI :::::

::::: CENDERAHATI DARI GUA OTAI :::::
SYUKRAN JAZIILAN LAKA...

"DOA ITU SENJATA ORANG BERIMAN"

"DOA ITU SENJATA ORANG BERIMAN"

FADHILATUS SHEIKH MISHARI AL-AFASY : SURAH AL-MULK

HADIAH TV DARI IJOKS2009.. .TERIMA KASIH

TUNTUTLAH ILMU - SUARA FIRDAUS

Suara Firdaus - Tuntutlah Ilmu.mp3
Download at rapidlibrary mp3 music
Rapid Library

PENANGAN ZIKRULLAH - SUARA FIRDAUS

 
Suara Firdaus Penangan Zikrullah.mp3
Download at rapidlibrary mp3 music
Rapid Library

Wednesday, March 17, 2010

KISAH LUCU : JAHIL DALAM IBADAH

Assalamualaikum warahmatullah. Sahabat-sahabat sekalian.. kisah lucu serba ringkas ini saya terima melalui kiriman emel seorang rakan. Saya kongsikan dengan rakan-rakan sebagai bahan bacaan santai. Walaupun lucu dan agak 'sengal'... namun apa yang penting adalah bagaimana kita bermuhasabah dan menilai diri... sejauh mana kefahaman kita terhadap agama terutamanya masalah-masalah berkaitan dengan ibadah seharian. Kadangkala kesibukan kita terhadap dunia semakin melalaikan kita, teguran hanya kita pandang sebelah mata, jadilah kita manusia yang buta mata hati, tidak peduli dengan urusan ukhrawi kerana lebih peduli kepada nafsu dan nafsi. Mungkin kita tidak sejahil seperti kisah yang diceritakan... namun yang pasti kita tetap perlu memperbaiki diri supaya hari esok lebih baik dari hari ini. Wallahu 'alam.


Di sebuah kampung ada tiga orang remaja yang memang suka melepak. Seorang bernama Ali, seorang bernama Budin dan seorang lagi bernama Ciko. Aktiviti seharian mereka ni menyebabkan Tok Imam kampung tak senang duduk. Pada suatu hari tok imam datang dengan niat nak mentarbiyah mereka ni.

Maka berlakulah beberapa insiden cabar-mencabar. Tok imam tu cabar mereka bertiga tu ke surau waktu maghrib nanti.

Si Ali pun berkata, "Tok Imam ingat kami ni jahil sangat ke? Takpe, nanti kami buktikan yg kami bukan la jahil sangat seperti yang Tok Iman sangka".

Maka apabila hampir masuk waktu Maghrib pegilah mereka tiga orang ni ke surau. Kena cabar punya pasallah. Tok imam pun suruh Ali azan. Tanpa berlengah terus je Ali azan,

"Allah Ta'ala... Allah Ta'ala..." Dengan segera Tok Imam merampas mikrofon daripada Ali dan menyuruh tok bilal azan semula. Terserlah kejahilan Ali. Selepas iqamat, masa nak sembahyang tok imam pun mengangkat takbiratul ihram. Tok imam pun satu hal, angkat sekali tak khusyuk, angkat dua kali pun tak berapa khusyuk jugak lagi..

Masuk je kali ketiga, Budin panggil Tok imam. "Tok,tok duduk kat belakang, biar saya jadi imam". Tok imam pun undur le ke belakang.

Budin pun angkat le takbiratul ihram. "Allahu akbar!" Maka para makmum pun ikut angkat takbiratul ihram dan memulakan solat. Tiba-tiba je si Budin ni pusing ke belakang dan berkata, "Aa, tengok! Sekali jee tokkkk!!". Lalu batallah solat Budin. Yang lain-lain pun ikut berhenti sambil ketawa terbahak.

Tok imam pun minta pulak si Ciko jadi imam. Si Ciko pun terus ke depan jadi imam solat tersebut bermula dari takbir sampai le habis sembahyang. Siap dengan wirid-wiridnyanya sekali. Punyalah respek tok imam kat si Ciko ni...

Lepas solat, Tok imam pun puji-memuji le si Ciko ni...kata Tok Imam.. Ali dengan Budin dua-dua tak boleh pakai. Antara tiga orang pemuda tadi.. hanya Ciko yang boleh di harap dan berjaya jadi imam solat. Selepas Tok Imam habis memuji Ciko dengan bongkaknya si Ciko berkata, "He hee, itu aku belum ambil wuduk lagi tu. Kalau tak, lagi dassat aku semayang. He heee..."

Tok imam pun terkedu & terpana... TAMAT.


*Sebarang watak dalam cerita ini adalah rekaan semata-mata. Bukan berniat untuk menghina seseorang tetapi bertujuan sebagai renungan dan muhasabah diri agar kita semua terhindar dari kejahilan sedemikian rupa.

--------------

2 comments:

gayour said...

kisah ali azan sebut "Allah ta'ala, Allah ta'ala.." tu sama dengan kisah benar yang belaku kat kampung sobat gua. harharhar!

Anonymous said...

[b]It's Time For Revenge...

[url=http://ihateanne.com][img]http://ihateanne.com/images/anne.jpg[/img][/url]

[url=http://ihateanne.com]www.IHateAnne.com[/url][/b]

Related Posts with Thumbnails