TIADA TUHAN SELAIN ALLAH, MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH

TIADA TUHAN SELAIN ALLAH, MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH
Voting

::::: AHLAN WA SAHLAN WA MARHABAN BIKUM :::::

SaHaBaT BLoGGeR

AWARD UNTUK SAHABAT : TEGAKKAN PANJI ISLAM

AWARD UNTUK SAHABAT : TEGAKKAN PANJI ISLAM

::::: CENDERAHATI DARI GUA OTAI :::::

::::: CENDERAHATI DARI GUA OTAI :::::
SYUKRAN JAZIILAN LAKA...

"DOA ITU SENJATA ORANG BERIMAN"

"DOA ITU SENJATA ORANG BERIMAN"

FADHILATUS SHEIKH MISHARI AL-AFASY : SURAH AL-MULK

HADIAH TV DARI IJOKS2009.. .TERIMA KASIH

TUNTUTLAH ILMU - SUARA FIRDAUS

Suara Firdaus - Tuntutlah Ilmu.mp3
Download at rapidlibrary mp3 music
Rapid Library

PENANGAN ZIKRULLAH - SUARA FIRDAUS

 
Suara Firdaus Penangan Zikrullah.mp3
Download at rapidlibrary mp3 music
Rapid Library

Monday, July 19, 2010

KEMATIAN MENURUT AL-QURAN (1)


Datangnya Kematian Menurut Al Qur'an :

1. Kematian bersifat memaksa dan siap menghampiri manusia walaupun kita berusaha menghindarkan risiko-risiko kematian.

Katakanlah: "Sekiranya kamu berada di rumahmu, nescaya orang-orang yang telah ditakdirkan akan mati terbunuh itu ke luar (juga) ke tempat mereka terbunuh". Dan Allah (berbuat demikian) untuk menguji apa yang ada dalam dadamu dan untuk membersihkan apa yang ada dalam hatimu. Allah Maha Mengetahui isi hati. (QS Ali Imran, 3:154)


2. Kematian akan mengejar siapapun meskipun ia berlindung di balik benteng yang kukuh atau berlindung di balik teknologi kedoktoran yang canggih serta ratusan doktor terbaik yang ada di muka bumi ini.

Di mana saja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, meskipun kamu di dalam benteng yang tinggi lagi kukuh, dan jika mereka memperoleh kebaikan, mereka mengatakan: "Ini adalah dari sisi Allah",dan kalau mereka ditimpa sesuatu bencana mereka mengatakan: "Ini(datangnya) dari sisi kamu (Muhammad)". Katakanlah: "Semuanya (datang) dari sisi Allah". Maka mengapa orang-orang itu (orang munafik) hampir-hampir tidak memahami pembicaraan sedikit pun? (QS An-Nisa 4:78)


3. Kematian akan mengejar siapapun walaupun ia lari menghindar.

Katakanlah: "Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan". (QS al-Jumu'ah, 62:8)

4. Kematian datang secara tiba-tiba.

Sesungguhnya Allah, hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan tentang Hari Kiamat; dan Dia-lah yang menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada dalam rahim. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui(dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal. (QS, Luqman 31:34)

5. Kematian telah ditentukan waktunya, tidak dapat ditunda atau dipercepat

Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (QS, Al-Munafiqun, 63:11)

Dahsyatnya Rasa Sakit Saat Sakaratul Maut

Sabda Rasulullah SAW : "Sakaratul maut itu sakitnya sama dengan tusukan tiga ratus pedang" (HR Tirmidzi)

Sabda Rasulullah SAW : "Kematian yang paling ringan ibarat sebatang pohon penuh duri yang menancap di selembar kain sutera. Apakah batang pohon duri itu dapat diambil tanpa membawa serta bagian kain sutera yang tersobek ?" (HR Bukhari)

Atsar (pendapat) para sahabat Rasulullah SAW . Ka'b al-Ahbar berpendapat : "Sakaratul maut ibarat sebatang pohon berduri yang dimasukkan kedalam perut seseorang. Lalu, seorang lelaki menariknya dengan sekuat-kuatnya sehingga ranting itupun membawa semua bagian tubuh yang menyangkut padanya dan meninggalkan yang tersisa".

Imam Ghazali berpendapat : "Rasa sakit yang dirasakan selama sakaratul maut menghujam jiwa dan menyebar ke seluruh anggota tubuh sehingga bagian orang yang sedang sekarat merasakan dirinya ditarik-tarik dan dicerabut dari setiap urat nadi, urat saraf, persendian,dari setiap akar rambut dan kulit kepala hingga kaki".

Imam Ghazali juga mengutip suatu riwayat ketika sekelompok Bani Israil yang sedang melalui sebuah pekuburan berdoa pada Allah SWT agar Ia menghidupkan satu mayat dari pekuburan itu sehingga mereka boleh mengetahui gambaran sakaratul maut. Dengan izin Allah melalui suatu cara tiba-tiba mereka dihadapkan pada seorang lelaki yang muncul dari salah satu tanah perkuburan. "Wahai manusia !", kata lelaki tersebut. "Apa yang kalian kehendaki dariku? Limapuluh tahun yang lalu aku mengalami kematian, namun hingga kini rasa perih bekas sakaratul maut itu belum juga hilang dariku."

Proses sakaratul maut bisa memakan waktu yang berbeza untuk setiap orang, dan tidak dapat dihitung dalam ukuran detik seperti hitungan waktu dunia ketika kita menyaksikan detik-detik terakhir kematian seseorang. Mustafa Kamal Attaturk, Bapa modernisasi (sekularisasi) Turki, yang mengganti Turki dari negara bersyariat Islam menjadi negara sekular, dikhabarkan mengalami proses sakaratul maut selama 6 bulan, seperti dilaporkan oleh salah satu keturunannya melalui sebuah mimpi.

Rasa sakit sakaratul maut dialami setiap manusia, dengan berbagai macam tingkat rasa sakit, ini tidak terkait dengan tingkat keimanan atau kezhaliman seseorang selama ia hidup. Sebuah riwayat bahkan mengatakan bahwa rasa sakit sakaratul maut merupakan suatu proses pengurangan kadar seksaan akhirat kita kelak. Demikianlah rencana Allah S.W.T. (bersambung)

والله اعلم

4 comments:

Anonymous said...

salam ustaz..dari dulu sy amat teruja untuk mengetahui rahsia silap mata..dan melalui usaha untuk mengetahuinya,banyak juga yang telah sy pelajari..dan silap mata yg sy pelajari ini bknlah menggunakan sihir,cuma menggunakan helah..contohnye helah mengalihkan perhatian orng,menggunakan peralatan khas,menggunakan kemahiran dan kecekapan shja..tiada memakai apa2 ilmu karut...soalan sy,apakah hukumnya bermain silap mata spt ini hanya kerana minat..dan bukanlah pula untuk tujuan jahat..cuma untuk mempersembahkn kpd kenalan terdekat sahaja..tidak lebih dari itu..dan sy jg ada menyatakan kpd kwn2 iaitu silap mata yg sy bwt hanya menggunakan helah.tidak menggunakan apa2 ilmu ghaib.tetapi sy tidak mendedahkn rahsianya.sekian

سيف النظام بن حاج عثمان said...

Salam.... terima kasih. Tujuan bermain silap mata untuk tujuan menghiburkan orang lain adalah diharuskan.. asalkan benda yang digunakan tidak menyalahi hukum syara' dan tiada kaitan dengan sihir. Wallahu 'alam...

syahbandar87 said...

assalamualaikum ustaz..lama sungguh sy x singgah blog ustaz ni..hmm..kehadiran sy kali ini untuk memohon pendapt dr ustaz selaku orng yg lbh alim soal agama..sudi kiranya ustaz memberi pendpt ustaz


sy perasan rmi sahabat sy yg suka berdoa di dalam facebook,friendster,kdng2 hantar msg doanya kpd kawan2 melalui hp,dan segala rangkaian internet supaya doanya itu diketahui ramai..contohnya begini

1.ya Allah,sesungguhnya aku banyak dosa..engkau ampunilah aku
2.ya Allah,aku tabah akan dugaan mu ini
3.ya Allah,engkau berikan ketabahan kpd ku untuk menduduki peperiksaan esk
4.ya Allah,peritnya dugaan yg sedang aku alami ini..berikan aku kekuatan untuk menghadapinya
5.dan macam2 lg

sy amatlah keliru akan perbuatan seumpama itu.persoalan sy..soal rasa insaf,rasa taubat dlm diri kita,dan permohonann hajat kita kpd Allah,perlukah ataupun bolehkah kita dedahkan kepada umum akan hubungan peribadi kita dngn Allah

سيف النظام بن حاج عثمان said...

Salam..syah..

Sebarang bentuk doa tidak menjadi kesalahan didedahkan kepada umum... Di dalam al-Quran juga ada mengandungi doa para Nabi dan Rasul... contohnya doa :"Jangan ENgkau bebankan ke atas kami bebanan yang tidak sanggup kami memikulnya". Contoh2 doa yang syah nyatakan di atas tidak mengandungi aib diri dan aib orang lain.. jadi ianya tidak menjadi masalah didedahkan kepada umum. Soal ketabahan.... kurang daya untuk menanggung bebaban dan ujian, mohon kekuatan dari Allah... itu bukanlah keaiban diri yang tidak boleh didedahkan kepada umum. Wallahu'alam.

Related Posts with Thumbnails