TIADA TUHAN SELAIN ALLAH, MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH

TIADA TUHAN SELAIN ALLAH, MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH
Voting

::::: AHLAN WA SAHLAN WA MARHABAN BIKUM :::::

SaHaBaT BLoGGeR

AWARD UNTUK SAHABAT : TEGAKKAN PANJI ISLAM

AWARD UNTUK SAHABAT : TEGAKKAN PANJI ISLAM

::::: CENDERAHATI DARI GUA OTAI :::::

::::: CENDERAHATI DARI GUA OTAI :::::
SYUKRAN JAZIILAN LAKA...

"DOA ITU SENJATA ORANG BERIMAN"

"DOA ITU SENJATA ORANG BERIMAN"

FADHILATUS SHEIKH MISHARI AL-AFASY : SURAH AL-MULK

HADIAH TV DARI IJOKS2009.. .TERIMA KASIH

TUNTUTLAH ILMU - SUARA FIRDAUS

Suara Firdaus - Tuntutlah Ilmu.mp3
Download at rapidlibrary mp3 music
Rapid Library

PENANGAN ZIKRULLAH - SUARA FIRDAUS

 
Suara Firdaus Penangan Zikrullah.mp3
Download at rapidlibrary mp3 music
Rapid Library

Sunday, June 07, 2009

ASAS KEPIMPINAN DAN TANGGUNGJAWAB PEMIMPIN ISLAM


ASAS KEPIMPINAN ISLAM
Asas kepada kepimpinan Islam mestilah menjurus kepada 3 matlamat utama yang jelas iaitu :
Akidah – hakikat kepimpinan itu adalah amanah Allah yang mempunyai implikasi kepada keimanan terhadap Rukun Iman yang enam yang pasti ditanya diakhirat. Yang berjaya memimpin dengan baik akan ke syurga dan yang tersasar akan ke neraka.
Syarak – mengakui dan menurut setiap syariat dan undang-undang yang diperuntukan oleh Allah didalam sumber teragung iaitu kitab Al-Quran dan Al-Hadith. Pematuhanya dikelaskan sebagai suatu ibadah seperti yang dikehendaki oleh Allah bahawa manusia itu diciptakan untuk tujuan beribadah.
Akhlak – ia adalah asas kepada kepimpinan Islam dan ianya mestilah bertunjang kepada aqidah dan syariat. Akhlak yang baik dan mulia secara langsung mencerna kepimpinan kearah kesempurnaan seperti yang dikehendaki oleh Allah swt.

Ciri-ciri pemimpin juga memberi impak yang besar kepada sesuatu kepimpinan.Pemimpin yang mempunyai sahsiah yang baik akan membawa kepimpinannya kepada kebaikan dan keharmonian.
Berkata Al-Imam Al-Ghazali didalam kitabnya Al-Iktisad fil Iktikad bahawa tidak sepatutnya soal ciri pemimpin diambil dengan hukum akal dan wajib berasaskan kepada ciri syariat kerana tegas beliau :
"Agama itu dasarnya dan pemerintah itu pengawasnya, barang yang ada dasar itu runtuh dan barang yang tiada pengawas itu sia-sia"
Hujjatul Islam ibnu Taimiyyah pula menyebut didalam kitabnya al-Siasah al-Syariyyah:
"Wajib diketahui bahawa mengendalikan urusan manusia itu termasuk didalam perkara yang besar wajibnya daripada perkara-perkara yang diwajibkan di dalam agama, tiada ditegak agama itu melainkan dengannya, maka sesungguhnya keturunan Adam itu tidak akan sempurna muslihat mereka melainkan ada pemimpin yang baik kerana satu malam bersama pemerintah yang zalim lebih baik daripada enam puluh malam tanpa pemerintah".

TANGGUNGJAWAB PEMIMPIN
Kepimpinan menurut perpektif Islam bukanlah suatu kedudukan yang boleh dianggap istimewa atau perlu direbut-rebut kerana ia sebenarnya lebih bersifat amanah. Rasulullah saw pernah mengingatkan Abu Dzar Al-Ghifiri yang memohon diberi suatu jawatan mentadbir wilayah Islam dalam sabdanya:
Maksudnya : Sesungguhnya kepimpinan itu adalah suatu amanah, pada hari kiamat ia merupakan kehinaan dan penyesalan kecuali bagi mereka yang menunaikan amanahnya dengan sempurna seperti yang telah dipertangunujawabkan.
Amanah menunaikan tanggungjawab bukan sahaja terhenti kepada menyempurnakan tanggungjawab dengan sebaik-baiknya kepada pengikut-pengikut, tetapi yang lebih penting dilihat oleh Islam ialah menyempurnakan amanah kepada Allah. Ibnu Taimiyyah didalam Siasah Syar’iyyah menekankan bahawa kriteria penting dalam melantik seorang pemimpin mengetuai sesuatu jawatan ialah memastikan mereka mempunyai dua sifat penting iaitu quwwah (keupayaan mentadbir dan mengurus) dan sifat amanah. Yang menariknya, Ibnu Taimiyyah sendiri, yang menulis buku berkenaan 800 tahun dahulu turut mengakui bahawa sukar sekali mencari individu pemimpin yang mempunyai kedua-dua sifat ini sekaligus pada dirinya.

No comments:

Related Posts with Thumbnails